Frames Per Second – Uitgelegd

Posted on Posted in Pixel Blog

Als je interesse hebt in het filmmedium of als je een fanatieke gamer bent dan heb je sowieso wel al gehoord van fps, of frames per second. Letterlijk vertaald zeggen we “beelden per seconde”, en dat is ook exact wat het is.

Film, of eender welk bewegend beeld is in feite niets meer dan een opeenvolging van stilstaande beelden. Hoe sneller deze opeenvolging van beelden verloopt, hoe vloeiender het beeld gaat zijn. Weet dat dit om een ander aspect gaat dan de definitie van de film (720P, 1080P, 4K …).

Voordat we de verschillende mogelijkheden qua fps onder de loep nemen is het interessant om te kijken naar hoe ons oog werkt. We weten eigenlijk tot op heden niet met hoeveel beelden per seconden ons oog wat het ziet in zich opneemt. De biologie van ons oog werkt namelijk niet echt met technologische termen. We weten wel iets over wat ons oog nodig heeft qua framerate om een opeenvolging van foto’s te interpreteren als film. Een minimum qua beelden per seconde is er niet, aangezien elk oog verschillend is en een getraind oog ook in staat is om lagere framerates te zien als een schokkerige opvolging van beelden. Aangenomen wordt dat ergens tussen 15 en 18 beelden per seconde een minimum is om gezien te worden als “film”.

Er zijn meerdere klassieke framerates. De meest gebruikte zijn 25fps en 50fps in Europa en 30fps en 60fps in Amerika. Dit hangt rechtstreeks samen met de frequentie, of Hertz, die gebruikt wordt voor de stroom, zijnde 50Hz in Europa en 60Hz in Amerika. TV-series gaan over het algemeen gebruik maken van de lagere framerates, waar de films en games eerder gaan proberen te werken met de grotere framerates, omdat televisiestations een grote hoeveelheid data moeten verwerken en doorsturen. Filmmakers willen de hogere framerates, omdat dit de beelden en de algemene beleving ten goede komt.

Wij filmen meestal op 100 frames per seconde, om de simpele reden dat dit naar post-productie toe enorm veel opties geeft. Denk bijvoorbeeld maar naar Slow Motion toe. Gefilmd met 100fps kan je het beeld tot 1/4 van zijn normale snelheid brengen zonder dat de kijker een probleem gaat hebben met schokkerig beeld. Ja, we moeten iets meer ruimte voorzien op onze harde schijven en ja, het legt een pak meer stress op onze montagesoftware (Premiere, trouwens), maar wij geloven dat dit ten goede komt van het uiteindelijke project.