Interviews monteren: 4 Pro Tips

Posted on Posted in Pixel Blog

De zomer komt stilaan op zijn einde, en hoewel we enorm veel in de achtergrond gedaan hebben dat later pas tevoorschijn komt (de nieuwe site.. Oh wow..), zetten we vrolijk terug onze blog verder met de nieuwste tips&tricks voor jouw eigen projecten! Op regelmatige basis mag je dus terug van zowel Quentin als ikzelf iets nieuws verwachten. Om het najaar in te zetten wil ik het graag hebben over iets waar meerdere filmmakers wel mee geconfronteerd zullen worden, maar wat niet altijd even gemakkelijk is om tot een goed einde te brengen. Een interview.

Je kent het misschien wel: een bekende acteur beantwoord de vragen van de interviewer terwijl er vlotjes kusjes of knipoogjes naar de camera worden gegooid in de hoop zo nog meer mensen naar de bioscoop te lokken. Dit soort interviews zijn een zegen voor elke monteur. Interessante antwoorden, to the point reacties, weinig stopwoorden (eeeeuuuhhhhh…) en geen onwennigheid tegenover de camera. Jammer genoeg zijn de meeste mensen die een interview moeten geven niet zo vlot voor de camera. Het resultaat is een gesprek waarin redelijk wat gecut gaat moeten worden om de essentie weer te geven. En hier schuilt een probleem dat eerder al benoemd is geweest in de blog over de cut in motion.

Aangezien een interview meestal met één camera genomen wordt zal je als monteur geconfronteerd worden met de gevreesde jumpcut, een sprong in het beeld die zo opvallend en storend is dat de zogenaamde 4de muur doorbroken wordt. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te omzeilen, en indien goed toegepast werken ze allemaal even goed. Dit is echter iets waar aan gedacht moet worden op de opnamedagen zelf. Zeker even nakijken als je op dit moment niet het budget bezit om te investeren in een 2de camera!

1 – Cutaways

Monteren in beweging is niet gemakkelijk, omdat uiteraard geen 2 takes dezelfde zijn. In heel veel gevallen is het ook echt mierenneuken in het kwadraat, want voor mij volstaat het niet als je van beweging naar beweging gaat, maar een beweging naar links moet ook verder gaan in een beweging naar links. Om deze cuts goed te leggen moet je effectief frame per frame gaan kijken wat het ideale eind- en beginpunt zijn om een beweging zo vlot mogelijk verder te zetten. Grote tijdsinvestering, groot rendement.

2 – Close Up

Wat ook kan, als je een iets serieuzer interview moet filmen waar de ruimte niet meteen bestaat om cutaways buiten het gesprek te nemen is om close-ups te nemen van de persoon zelf. Een hand dat aan het bewegen is terwijl er iets verteld worden, of een voet die nerveus aan het tikken is op de grond zijn beelden die wel kunnen werken in een geheel, maar die snel gaan ontmaskerd worden als cutaways. Om deze reden ben ik zelf een iets minder grote fan van deze soort cutaways en zal ik ze eerder gebruiken in combinatie met cutaways, die eventueel ook genomen kunnen worden in de ruimte waar het interview plaats vindt.

3 – Foto’s

Risky, dat moet ik toegeven. Van een bewegend beeld naar een stilstaand beeld gaan is absoluut af te raden. Zie het een beetje als ineens moeten remmen voor een rood licht. Je voelt dat het tempo snel wegvalt, en dat voelt onwennig. Hier is het aangeraden om enkele effecten op de foto’s te zetten (het bekendste is bijvoorbeeld het Ken Burns effect) om de dynamiek van het bewegend beeld te behouden. Als de geïnterviewde persoon zelf geen foto’s kan aanbieden van zijn onderwerp dan kan je deze altijd online opzoeken. Zorg er dan wel voor dat deze rechtenvrij te verkrijgen zijn. Al een geluk dat we ook daar al reeds een blog over gemaakt hebben. You are welcome.

4 – Overdrijf

Waarom de jumpcuts wegsteken als je er ook gewoon extreem in kan overdrijven? Vloggers over de hele wereld hanteren een stijl van monteren die enorm flitsend is en letterlijk vol zit van de jumpcuts, maar toch werkt het. Er is echter een hele grote maar aan deze manier van monteren, want de persoon die je aan het interviewen bent moet zowel een vlotte (en liefst ook snelle) spreker zijn én moet rechtstreeks de kijker aanspreken (in de camera kijken dus). In deze manier van monteren laat je niets heel van de vooraf besproken 4de muur. In mijn ogen zeer riskant om toe te passen op mensen die interviews, laat staan camera’s, niet helemaal gewoon zijn.

En voila, enkele manieren om jouw cuts in interviews professioneel te verstoppen. Laat gerust weten welke vragen je nog hebt en dan wijden we er in de nabije toekomst zeker en vast een blog aan!

Tot snel!