Cut in Motion!

Posted on Posted in Pixel Blog

De geloofwaardigheid van een videoproject staat of valt bij hoe goed het project aaneen hangt. Hoe minder het lijkt alsof iets speciaal “voor de camera” gedaan is, hoe beter de inleving van je project is. Er zijn enorm veel manieren om dit effect te bevorderen, maar ik ben een zeer grote fan van het monteren in beweging. In mijn ogen is er niet veel beter om de continuïteit van je project te garanderen. Uiteraard helpt het wel als een personage niet om de haverklap van kleren gaat veranderen, maar dat zijn de vanzelfsprekende maatregels.

Goeie cuts hebben allemaal slechts één doel: het idee van continuïteit te vergroten. Ik heb zelf 3 favoriete manieren om een cut te plaatsen, en als het kan gaat het altijd in een van de 3 onderstaande manieren gebeuren.

1 – Dezelfde beweging gaat door in het volgende shot

Monteren in beweging is niet gemakkelijk, omdat uiteraard geen 2 takes dezelfde zijn. In heel veel gevallen is het ook echt mierenneuken in het kwadraat, want voor mij volstaat het niet als je van beweging naar beweging gaat, maar een beweging naar links moet ook verder gaan in een beweging naar links. Om deze cuts goed te leggen moet je effectief frame per frame gaan kijken wat het ideale eind- en beginpunt zijn om een beweging zo vlot mogelijk verder te zetten. Grote tijdsinvestering, groot rendement.

2 – De beweging wordt onderbroken door een object in de voorgrond

Een persoon die ineens (hetzij gewild of toevallig) tussen de camera en het onderwerp doorloopt veroorzaakt een ideaal moment om een cut te plaatsen. Het mooie hieraan is dat dit een van de enige manieren van monteren is waarbij het camerastandpunt hetzelfde kan blijven, maar waarbij het kader wel kan veranderen (van een wide naar een medium, van een close naar een medium,…). De uitdaging zit echter wel in het feit dat om de cut te doen slagen het volgende shot ook moet beginnen met iemand die voor de lens in dezelfde richting loopt.

3 – Volledig stilstaand

Als je onderwerp stil staat kan er uiteraard geen fout tegen de continuïteit optreden. Hierbij moet je gewoon zien dat de hoek van het camerastandpunt voldoende gaat veranderen tussen 2 cuts. Eerder te gebruiken bij de rustigere montages. Deze manier van overgangen nemen namelijk een heel groot deel van de energie uit je project, wat bijvoorbeeld wel kan in rustigere gesprekken, maar uiteraard niet in een actiescène.

Onthoudt dat onze hersenen na 3 seconden de aandacht beginnen te verliezen als iets niet verrassend of boeiend genoeg meer is. Dit is iets wat ik bij elk project in mijn achterhoofd probeer te houden, ongeacht de manier waarop je monteert en of je iets gaat doen met deze persoonlijke top 3. Keep it short and to the point.

You got this.